Författare: Steven Levy
Crypto handlar om den moderna krypteringens historia, då pratar vi om slutet av 1900-talet. De som känner till ämnet förstår nog genast att en av huvudpersonerna är Whitfield Diffie. Varför använder jag begreppet huvudperson när jag skriver om en faktabok? Det är en bra fråga, det ligger till som så att boken är skriven lite som en blandning av roman och en faktabok, romandelen tar aldrig över men bygger upp en viss spänning som resulterar i att man sitter som klistrad framför boken tills den tar slut.
Det är svårt att sammanfatta boken, jag skulle helst rekommendera er att läsa den själva, men jag ska försöka lista det viktigaste. Boken handlar om Diffies forskning kring kryptografi, hur han m.fl. upptäcker hur man teoretiskt kan behandla kryptering mellan två människor utan att behöva bestämma en delad nyckel. Vidare beskrivs hur RSA lyckas komma på hur man ska göra detta i praktiken och startar företaget RSA som förtvivlat försöker sälja licenser till algoritmen, men blir stoppade av USAs exportlagar. Framåt slutet handlar boken främst om kampen för öppen kryptering och hur de får USA att ha lite mjukare exportregler när det gäller kryptering. PGP tas även upp tillsammans med mycket annat.
Detta är en utmärkt beskrivning av den moderna kryptografins historia. Om du någon gång tänkt syssla med kryptering och säkerhet eller bara är lite intresserad av ämnet så bör du läsa denna bok.
Betyg: 8/10. En bra bok om modern kryptering! Tar upp en del grundläggande om matematiken bakom, men lite mer skulle inte skada.
/ Emil Hedenberg